Co jest przyszłością ekomobilności w branży komunalnej ? pojazdy gazowe czy jednak elektryczne? Czy samorządy i przedsiębiorstwa są świadome, co czeka je w związku z wymogami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych? Czy rynek dostawców nadąży za zapotrzebowaniem i jak wymogi ustawy wpłyną na ceny oferowane w przetargach?

Obowiązująca od lutego 2018 r. znowelizowana ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych (EPA) zakłada, że od 1 stycznia 2020 r. gminy powyżej 50 tys. mieszkańców lub przedsiębiorstwa świadczące usługi na ich rzecz będą musiały spełnić wymóg 10-procentowego udziału pojazdów ekomobilnych ? zasilanych energią elektryczną, gazem ziemnym lub wodorem ? w użytkowanej flocie pojazdów.

Od 2025 roku pojazdów elektrycznych lub napędzanych paliwami alternatywnymi ma być 30%.

Nawet jeśli ten termin zostanie odroczony o rok (wskazują na to choćby sygnały docierające z Ministerstwa Energii), zdecydowana większość przedsiębiorstw komunalnych (mówi się nawet o 99%) nadal jest na początku drogi w przygotowaniu do realizacji tego ustawowego wymogu.

Śrem jako dobry przykład

O tych kwestiach dyskutowali w Śremie przedstawiciele przedsiębiorstw komunalnych. Debata zorganizowana przez redakcję ?Przeglądu Komunalnego? i Krajowe Forum Dyrektorów Zakładów Oczyszczania Miast odbyła się właśnie tam, ponieważ miejscowe Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej ? zajmujące się zbi...