W dzisiejszych czasach obserwuje się dynamiczny rozwój lotnictwa, a co za tym idzie wzrasta zapotrzebowanie na paliwo. W 2003 r. transport lotniczy zużył ok. 720 milionów litrów nafty lotniczej w ciągu jednego dnia. Co minutę do komór spalania turbinowych silników lotniczych zostaje podana taka ilość paliwa, która mogłaby wypełnić jeden 50-metrowy basen olimpijski (ok. 3100 m3).
Pierwsze udokumentowane zastosowanie biopaliw w przypadku silników spalinowych miało miejsce ponad sto lat temu. Rudolf Diesel (twórca silnika Diesla) do napędu swoich prototypów silników spalinowych wykorzystywał olej z orzeszków ziemnych. W 1920 r. Henry Ford (twórca samochodowej marki Ford) do napędu pojazdu wykorzystywał paliwo w postaci alkoholu etylowego.
W 1929 r. w Polsce rozpoczęto produkcję mieszanek paliwowych (30% alkoholu i 70% benzyny). Jednakże w późniejszym okresie biopaliwa zostały wyparte przez tańsze odpowiedniki otrzymywane z ropy naftowej.
Podczas przelotu samolotu pasażerskiego na trasie z Los Angeles do Nowego Jorku (9260 km), turbinowe silniki lotnicze emitują do atmosfery ok. 1,5 t CO2 na jednego pasażera, co jest negatywne dla środowiska naturalnego.
Rosnące ceny ropy naftowej oraz dodatkowo zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery skłaniają koncerny lotnicze do poszukiwania alternatywnego paliwa sa...