Popularyzowaniu idei recyklingu szkła oraz wdrażaniu wartości z nim związanych służy rozpoczęty w końcu lat 90-tych Konkurs o Szklaną Statuetkę. Jego ogólnopolski zasięg pozwala na publiczną prezentację dokonań gmin, związków gmin i firm, czyli praktycznie wszystkich tych, którzy mają osiągnięcia w zakresie odzysku szkła w Polsce.


Godnym uwagi jest fakt, że tak jak w innych dziedzinach, tak i w recyklingu wyraźnie widać stały postęp w zakresie rozwoju specjalizacji materiałowej odzysku i ponownego wykorzystania poszczególnych materiałów.
Skoncentrowanie się w konkursie na odzysku zużytych opakowań szklanych pozwoliło pokazać i przybliżyć pewne tendencje rynkowe w postaci zapotrzebowania na dobrej jakości surowce (wtórne) możliwie tanie i najlepiej ekologiczne, z których można powtórnie produkować nowe opakowania. Jest to tendencja ogólnoświatowa, podparta najczęściej nie tylko prawem pozwalającym na skuteczny odzysk wykorzystanych opakowań, ale i postawami konsumentów, którzy swoimi wyborami dokonanymi przed półkami sklepowymi weryfikują ekologiczność opakowania.
Producenci, którzy wykorzystują opakowania łatwo przetwarzalne mogą tę wartość przekazywać klientowi jako “wartość dodaną” do swego wyrobu, przez co zwiększają atrakcyjność produktu oferowanego na ry...