Nowe przepisy ustawy VAT stwarzają ryzyko. Cz. II
Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług nakłada obowiązek przeprowadzania tzw. kontroli biznesowej.
Jej celem jest wypełnienie nałożonych obowiązków zapewnienia autentycznego pochodzenia faktur i innych dokumentów potwierdzających dokonanie danej transakcji. Kontrola biznesowa nie jest wymysłem krajowym, lecz nałożonym przez przepisy dyrektywy 2010/45/WE (art. 233) oraz implementowanym do ustawodawstwa krajowego §2 pkt 7 i 8 oraz §3 tzw. rozporządzenia fakturowego1 wymogiem udokumentowania autentyczności i faktyczności pochodzenia faktury i dokonanej transakcji.
Kontrola biznesowa
Stosownie do wymagań rozporządzenia fakturowego, nowelizacji ustawy VAT oraz przepisów dyrektywy 2010/45/WE wprowadza na przedsiębiorcę w art. 233 dyrektywy 2006/112/WE obowiązek stosowania kontroli biznesowej wystawianych faktur. Tylko w przypadku e-faktur państwa członkowskie mogą określać specjalne dodatkowe wymagania w zakresie ich wystawiania. Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług zrównała zasady wystawiania i dokumentowania transakcji handlowych fakturami wystawianymi w formie zarówno elektronicznej, jak i papierowej. Znowelizowane przepisy art. 106a-106o, które od 1 stycznia 2014 r. mają zastąpić dotychczasowy art. 106 oraz rozporządzenie wykonawcze w zakresie wystawiania faktur, dokładniej regulują i przejmują w całości kwestię wystawiani...