Wraz z końcem lata i nadchodzącym sezonem grzewczym jak bumerang powraca w debacie publicznej temat zanieczyszczenia powietrza. Smog stanowi w Polsce olbrzymi problem, dość powiedzieć, że zgodnie z danymi podawanymi przez Światową Organizację Zdrowia wśród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie aż 36 leży na terenie Polski.

Zanieczyszczenie powietrza daje się we znaki jednak nie tylko mieszkańcom największych aglomeracji. Problem jest dotkliwy także w mniejszych miejscowościach. Należy jednak pamiętać, że od listopada 2015 r. w treści przepisów Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. DzU z 2018 r. poz. 799, ze zm.; dalej: P.o.ś.) są przepisy dające samorządom województw konkretne narzędzia walki z tym niekorzystnym zjawiskiem.

Na podstawie nowelizacji Prawa ochrony środowiska z 10 września 2015 r. sejmiki województw uzyskały kompetencję do wprowadzenia ograniczeń lub zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. Ustawowa kompetencja do podejmowania tego typu uchwał znalazła się w art. 96 P.o.ś. Co niezwykle istotne, przepis ten pozostawia sporą elastyczność w kształtowaniu obszaru, na którym będzie obowiązywać tzw. uchwała antysmogowa. Obszar ten nie musi bowiem odpowiadać całemu obszarowi województwa, może zostać ograniczony do konkretnej jego części, nawet jednego miasta leżącego w granicach województwa.

Elementy obligatoryjne uchwały

...