W lutowym numerze „Energii i Recyklingu” przedstawiono obszerne omówienie Memorandum Komisji Europejskiej, zawierające uzasadnienie dla proponowanego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Wiemy już, iż będzie to obszerny dokument, zawierający kompleksowe ujęcie problematyki baterii i akumulatorów w całym ich cyklu życia i w łańcuchu wartości. Przyjrzyjmy mu się zatem bliżej.

Rozporządzenie podzielone jest na trzynaście rozdziałów. Rozdział I zawiera przepisy ogólne. Artykuł 1 stanowi, iż rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa i etykietowania, umożliwiające wprowadzanie do obrotu i oddawanie do użytku baterii, a także wymogi dotyczące zbierania, przetwarzania i recyklingu zużytych baterii. Rozporządzenie ma zastosowanie do wszystkich typów baterii i wymienia cztery ich kategorie: przenośne, samochodowe, do pojazdów elektrycznych i przemysłowe. Artykuł 2 zawiera z kolei definicje. Należy zwrócić uwagę na zmiany, jakie nastąpią w niektórych definicjach w porównaniu z dyrektywą 2006/66/WE. Tak więc „bateria przenośna” w myśl proponowanego rozporządzenia oznacza każdą baterię, która jest zaplombowana (w dyrektywie jest mowa o szczelnym zamknięciu), waży poniżej 5 kg (w dyrektywie występuje ogólnikowe sformułowanie, że bateria lub akumulator „mogą być przenoszone w ręku”), nie jes...