Nowelizacja Prawa ochrony środowiska
Zdecydowana większość przepisów obszernej nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska, dokonanej ustawą z 18 maja 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 113, poz. 954), weszła w życie 28 lipca br.
Inny termin wejścia w życie miały tylko postanowienia związane ze zmianą zasad naliczania opłat z tytułu korzystania ze środowiska, zakładające naliczanie takich opłat już nie kwartalnie, a w systemie półrocznym, które obowiązują od 1 lipca br., oraz kilka innych przepisów związanych z systemem opłat i kar, a także ze zmianami dotyczącymi organizacji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, wchodzących w życie w 2006 r. i później.
Nowelizacja została dokonana, jak się wydaje, z dwóch podstawowych powodów. Pierwszy z nich będzie teraz już typowy, związany jest bowiem z koniecznością transpozycji do prawa wewnętrznego wymagań nowych lub zmienianych przepisów wspólnotowych, a biorąc pod uwagę zakres ustawy P.o.ś., tego rodzaju zmiany niewątpliwie będą częste. Powód drugi to chęć „udoskonalania” istniejących przepisów, związana z potrzebą usuwania stwierdzanych w praktyce luk czy niejasności, często jednak powodowana także zmieniającymi się koncepcjami dotyczącymi kształtu poszczególnych instytucji prawnych czy dążeniami do objęcia regulacjami zagadnień bardzo szczegółowych. Miałoby to pozwolić na uniknięcie wątpliwości w sytuacjach, w których powinna do tego wystarczyć prawidłowo prowadzona wykł...
Inny termin wejścia w życie miały tylko postanowienia związane ze zmianą zasad naliczania opłat z tytułu korzystania ze środowiska, zakładające naliczanie takich opłat już nie kwartalnie, a w systemie półrocznym, które obowiązują od 1 lipca br., oraz kilka innych przepisów związanych z systemem opłat i kar, a także ze zmianami dotyczącymi organizacji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, wchodzących w życie w 2006 r. i później.
Nowelizacja została dokonana, jak się wydaje, z dwóch podstawowych powodów. Pierwszy z nich będzie teraz już typowy, związany jest bowiem z koniecznością transpozycji do prawa wewnętrznego wymagań nowych lub zmienianych przepisów wspólnotowych, a biorąc pod uwagę zakres ustawy P.o.ś., tego rodzaju zmiany niewątpliwie będą częste. Powód drugi to chęć „udoskonalania” istniejących przepisów, związana z potrzebą usuwania stwierdzanych w praktyce luk czy niejasności, często jednak powodowana także zmieniającymi się koncepcjami dotyczącymi kształtu poszczególnych instytucji prawnych czy dążeniami do objęcia regulacjami zagadnień bardzo szczegółowych. Miałoby to pozwolić na uniknięcie wątpliwości w sytuacjach, w których powinna do tego wystarczyć prawidłowo prowadzona wykł...