Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

Kluczową rolę w systemie zagospodarowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odgrywają zakłady przetwarzania, w których następuje jego demontaż, w tym w szczególności wydzielenie elementów i substancji niebezpiecznych.


Wymagania w zakresie przetwarzania zużytego sprzętu oraz obowiązki prowadzących zakłady przetwarzania określono w rozdziale 7 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Należy jednak pamiętać, że szczegółowe regulacje znajdują się również w innych aktach prawnych, np. w ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (DzU nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. nr 175, poz. 1458).

Definicje i obowiązki
W art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy o zużytym sprzęcie zdefiniowano „przetwarzanie” jako wszystkie czynności podejmowane po przekazaniu zużytego sprzętu do przedsiębiorcy prowadzącego zakład przetwarzania w celu demontażu, obejmującego usunięcie z tego sprzętu składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, pocięcie oraz przygotowanie do odzysku lub unieszkodliwiania.
Natomiast zakład przetwarzania – zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 16 – to instalacja, obiekt budowlany lub jego część, w których prowadzone jest przetwarzanie zużytego sprzętu, w tym demontaż, obejmujący usunięcie z tego sprzętu składników niebezpiecznych, materiałów i części składowych, określony...