Zdolność przewidywania zdarzeń to nieodzowna cecha dobrego menedżera. Menedżer musi umieć zapobiegać niepożądanym zdarzeniom, które mogą się pojawić i mieć wpływ na prawidłowość funkcjonowania firmy, a także każdego z pracowników.

Osoba odpowiedzialna za prowadzenie zakładu musi umieć i chcieć analizować ryzyko, z jakim ma do czynienia.

Ryzyko bezpośrednie
Definicja zawarta w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650, z późn. zm.), określa ryzyko zawodowe jako prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy, czyli prościej – ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo, z jakim ktoś może zostać poszkodowany w związku z istniejącym zagrożeniem.
Zgodnie z art. 224 Kodeksu pracy, pracodawca obowiązany jest podejmować działania zapobiegające niebezpieczeństwu, ocenić i udokumentować ryzyko zawodowe występujące przy prowadzonych w zakładzie pracach oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko. Musi również zapewnić likwidację zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników, głównie przez stosowanie technologii, urządzeń, materiałów i substancji niepowodujących takich zagrożeń. Ocenę ryzyka zawodo...