Postanowiliśmy w redakcji ?Zieleni Miejskiej? zorganizować w połowie maja br., wspólnie z Targami Kielce, konferencję poświęconą zieleni przydrożnej. To temat niezwykle aktualny i jednocześnie frapujący. Można powiedzieć, że dopiero kilka ostatnich lat to czas myślenia o budowie infrastruktury drogowej w naszym kraju w powiązaniu z zielenią. Wcześniejsza historia to, umówmy się, zupełne oderwanie od przyrody i o ile techniczne czy organizacyjne aspekty budowy dróg doczekały się poważniejszej debaty publicznej, o tyle zagadnienia ekologiczne dopiero teraz w pełni przebijają się do świadomości decydentów.

Tymczasem zieleń w otoczeniu dróg musi mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju tej branży, skoro rozległość negatywnego oddziaływania na środowisko autostrad i ekspresówek, ale także mniejszych szlaków komunikacyjnych, jest już nam znana. Mamy bowiem do czynienia ze spalinami zatruwającymi powietrze i glebę na przyległych obszarach, ze skażoną paliwem wodą spływającą z nawierzchni i zanieczyszczającą cieki powierzchniowe oraz podziemne, z hałasem pogarszającym klimat akustyczny otoczenia, a nierzadko także z kolizjami z cennymi przyrodniczo lub archeologicznie terenami.

Nie ma tu więc miejsca na lekceważenie ochrony środowiska. Branża drogowa musi zacząć dostrzegać działania ruchów ekologicznych, ale także samych użytkowników dróg, którzy wobec daleko posuniętej degradacji wielu obszarów naszego kraju, zwracają coraz baczniejszą uwagę na przyjazność infra...