Od redakcji
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wciąż wzbudza wiele wątpliwości jako swoiste novum na polskim rynku. Wciąż brak jest wielu informacji, zwłaszcza na temat kolejnych, wchodzących w życie przepisów dotyczących gospodarki odpadami zużytego sprzętu. Jedną z takich zmian, obowiązującą od początku czerwca bieżącego roku, jest wprowadzenie opłaty recyklingowej.
Zgodnie z art. 25 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, opłata recyklingowa stanowi osobną składową ceny produktu, obejmującą koszty zbierania, przetwarzania, recyklingu bądź innego niż recykling procesu odzysku i unieszkodliwiania zużytego sprzętu. Wszyscy natomiast sprzedawcy sprzętu przeznaczonego do gospodarstw domowych – zarówno detaliczni, jak i hurtowi – zobowiązani są, w myśl art. 41 ustawy, do informowania wszystkich dokonujących zakupu sprzętu o dodatkowych elementach ceny wynikających z opłaty recyklingowej. Do obowiązków sprzedawców należy także umieszczanie w każdym punkcie sprzedaży informacji dotyczących punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz oznakowanie go zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do ustawy, czyli przekreślonym symbolem kontenera na odpady.
Wstępne ustalenia CECED Polska wykazały, iż wysokość opłaty recyklingowej waha się od kilku złotych, w przypadku np. kuchenek mikrofalowych, okapów kuchennych, odkurzaczy czy żelazek i czajników, do kilkudziesięciu złotych w przypadku lodówek i zamrażarek.
W celu przybliżenia rynku odpadów elektrycznych i elektronicznych w bieżącym numerze „Recyklingu” prezentujemy zestawienie podmiotów, które przerabiają, skupują i odbierają odpady sprzętu elektronicznego, kable, tonery, kartridże, odpady ze źródeł światła, odpady urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, odpady sprzętu AGD oraz odpady zawierające PCB. Ponadto przedstawione zostały firmy mające linie do recyklingu sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a także działające na polskim rynku organizacje odzysku.
Małgorzata Pisarska-Jamroży
Zastępca redaktora naczelnego
Zgodnie z art. 25 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, opłata recyklingowa stanowi osobną składową ceny produktu, obejmującą koszty zbierania, przetwarzania, recyklingu bądź innego niż recykling procesu odzysku i unieszkodliwiania zużytego sprzętu. Wszyscy natomiast sprzedawcy sprzętu przeznaczonego do gospodarstw domowych – zarówno detaliczni, jak i hurtowi – zobowiązani są, w myśl art. 41 ustawy, do informowania wszystkich dokonujących zakupu sprzętu o dodatkowych elementach ceny wynikających z opłaty recyklingowej. Do obowiązków sprzedawców należy także umieszczanie w każdym punkcie sprzedaży informacji dotyczących punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz oznakowanie go zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do ustawy, czyli przekreślonym symbolem kontenera na odpady.
Wstępne ustalenia CECED Polska wykazały, iż wysokość opłaty recyklingowej waha się od kilku złotych, w przypadku np. kuchenek mikrofalowych, okapów kuchennych, odkurzaczy czy żelazek i czajników, do kilkudziesięciu złotych w przypadku lodówek i zamrażarek.
W celu przybliżenia rynku odpadów elektrycznych i elektronicznych w bieżącym numerze „Recyklingu” prezentujemy zestawienie podmiotów, które przerabiają, skupują i odbierają odpady sprzętu elektronicznego, kable, tonery, kartridże, odpady ze źródeł światła, odpady urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, odpady sprzętu AGD oraz odpady zawierające PCB. Ponadto przedstawione zostały firmy mające linie do recyklingu sprzętu elektrycznego i elektronicznego, a także działające na polskim rynku organizacje odzysku.
Małgorzata Pisarska-Jamroży
Zastępca redaktora naczelnego