Od redaktora
Jesteśmy w ostatnim czasie świadkami ważnych zmian. Sejm uchwalił ustawę o ustroju miasta stołecznego Warszawy, która zakłada, że stolica będzie jedną gminą na prawach powiatu, podzieloną na 17 dzielnic. Oznacza to całkowitą zmianę struktury administracyjnej miasta, dotychczasowe gminy zostaną przekształcone w dzielnice. Jednym z argumentów, zwolenników tego pomysłu, była możliwość uzyskania oszczędności. Otóż pozostawienie dwóch szczebli samorządu sprawi, że w Warszawie będzie o około 300 radnych mniej. Obecnie jest ich 787.
Sejm przyjął także ustawę o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa, ustawy – ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o referendum lokalnym. Ustawa utrzymuje jesienny termin wyborów samorządowych, natomiast zmianie uległa metoda przeliczania głosów na mandaty. Wprowadzona metoda preferuje duże ugrupowania. Nowelizacja ustawy zmniejsza także liczbę radnych.
Rozważane są również różne propozycje zmiany sposobu wyłaniania prezydentów, burmistrzów i wójtów. Łączy je jeden pomysł. O tym, kto będzie głową miasta lub gminy decydować mają mieszkańcy w wyborach powszechnych.
Ciekawe, czy wprowadzane i proponowane zmiany doprowadzą do poprawy funkcjonowania samorządu? Czy wybrani w powszechnych wyborach prezydenci, burmistrzowie i wójtowie będą na tyle silni aby faktycznie gospodarzyć z korzyścią dla społeczności lokalnych?
Spotkałem się także z pytaniem dotyczącym ustawy o przeznaczaniu gruntów rolnych do zalesienia. Chodzi mianowicie o to, czy jeżeli rolnik chce zalesić grunt rolny to musi wystąpić do gminy o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego? Nie wiem, czy niejasność wynika z nieprecyzyjnych zapisów ustawy, czy też z braku dostępu do jej tekstu (może gospodarnych urzędów jest więcej). W każdym razie jest to pytanie, na które trzeba jak najszybciej odpowiedzieć. A tymczasem zachęcam do lektury bieżącego wydania „Przeglądu Komunalnego”, w którym jak zawsze dużo interesujących artykułów i informacji.
Piotr Strzyżyński
Sekretarz Redakcji
Sejm przyjął także ustawę o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa, ustawy – ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o referendum lokalnym. Ustawa utrzymuje jesienny termin wyborów samorządowych, natomiast zmianie uległa metoda przeliczania głosów na mandaty. Wprowadzona metoda preferuje duże ugrupowania. Nowelizacja ustawy zmniejsza także liczbę radnych.
Rozważane są również różne propozycje zmiany sposobu wyłaniania prezydentów, burmistrzów i wójtów. Łączy je jeden pomysł. O tym, kto będzie głową miasta lub gminy decydować mają mieszkańcy w wyborach powszechnych.
Ciekawe, czy wprowadzane i proponowane zmiany doprowadzą do poprawy funkcjonowania samorządu? Czy wybrani w powszechnych wyborach prezydenci, burmistrzowie i wójtowie będą na tyle silni aby faktycznie gospodarzyć z korzyścią dla społeczności lokalnych?
Spotkałem się także z pytaniem dotyczącym ustawy o przeznaczaniu gruntów rolnych do zalesienia. Chodzi mianowicie o to, czy jeżeli rolnik chce zalesić grunt rolny to musi wystąpić do gminy o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego? Nie wiem, czy niejasność wynika z nieprecyzyjnych zapisów ustawy, czy też z braku dostępu do jej tekstu (może gospodarnych urzędów jest więcej). W każdym razie jest to pytanie, na które trzeba jak najszybciej odpowiedzieć. A tymczasem zachęcam do lektury bieżącego wydania „Przeglądu Komunalnego”, w którym jak zawsze dużo interesujących artykułów i informacji.
Piotr Strzyżyński
Sekretarz Redakcji