Przeważająca część zanieczyszczeń trafia do morza ze źródeł lądowych. Poważne zagrożenia dla czystości wód morskich stwarza również żegluga i porty. Powodem jest niebezpieczny charakter odpadów powstających na statkach i możliwość ich bezpośredniego zrzutu do morza lub też wystąpienie awaryjnych rozlewów produktów ropopochodnych i innych niebezpiecznych substancji chemicznych.

Jednym z elementów działań podjętych przez państwa bałtyckie w celu ochrony środowiska Morza Bałtyckiego jest zapobieganie jego zanieczyszczeniu przez statki. Problemy zanieczyszczenia morza są szczególnie odczuwalne na obszarze Morza Bałtyckiego, ze względu na jego zamknięty charakter, rozwiniętą gospodarkę państw nadmorskich i intensywną żeglugę. Całość powstających na statku, a następnie przedostających się do morza odpadów i ścieków można podzielić na trzy zasadnicze grupy: odpady i ścieki związane z eksploatacją, konserwacją i remontem układów napędowych oraz instalacji siłowni (odpady olejowe), zanieczyszczenia związane z przewożonym ładunkiem (wody balastowe, resztki poładunkowe, wody po myciu ładowni itp.) oraz nieczystości związane z potrzebami bytowymi załogi (odpady żywnościowe, odpady stałe, tj. opakowania, butelki, plastik, makulatura, a także ścieki fekalne i gospodarcze).
Odbiór i zagospodarowanie odpadów ze statków regulują konwencje międzynarodowe o zapobieganiu zanieczyszczeniom morza ze statków 73/78 oraz o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego...