Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 1996 r. dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi zawsze stanowiły swoiste uzupełnienie w stosunku do norm regulujących ogólne zasady gospodarki odpadami. Wraz z ich ewolucją dokonywano niezbędnych korekt, jednak ogólny zakres ustawy o czystości i porządku w gminach pozostał niezmieniony. Zmiana nastąpiła wskutek uchwalenia tzw. ustawy czyszczącej (DzU z 2003 r. nr 7, poz. 78 - z mocą od 6 lutego 2003 r.).

Najistotniejsze modyfikacje dotyczą zakresu przedmiotowego zezwoleń na świadczenie usług gospodarowania odpadami komunalnymi. Można przy tym zauważyć, że w istocie to zmiany w ustawie o odpadach, a nie w ustawie o porządku i czystości w gminach, powodują powstanie nowego modelu kontroli prawidłowości gospodarowania odpadami komunalnymi.

Przepisy wczoraj...

Dotychczas mieliśmy do czynienia z dwiema odrębnymi kontrolami w ramach gospodarowania odpadami - prowadzoną przez wójta w zakresie odpadów komunalnych oraz przez starostę (lub wojewodę) w zakresie pozostałych odpadów. Generalnie obowiązywała zasada, że jeżeli zamierzone czynności mieściły się w pojęciu odzysku, unieszkodliwiania, transportu oraz zbierania odpadów, wymagało to uzyskania zezwoleń z ustawy o odpadach (art. 26 lub art. 28 w starej redakcji) albo zezwolenia z ustawy o czystości i porządku w gminach (art. 7 w starej redakcji). Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, o...