Znaczny przyrost kosztów amortyzacji, podatku od nieruchomości oraz odsetek od pożyczek, spowodowany realizacją dużych projektów budowy nowych i modernizacji eksploatowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, zakładów uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków, jest obecnie zasadniczym powodem wzrostu kosztów usług wodociągowo-kanalizacyjnych, a co za tym idzie ? także opłat za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki.

Ich uciążliwość dla rodzinnych budżetów rekompensuje się dopłatami z budżetu gminy. Teoretycznie, zgodnie z przepisami, dopłata może być uchwalona dla wszystkich grup taryfowych, pokrywając nawet 99% ponoszonych przez przedsiębiorstwo kosztów. W praktyce jednak dotuje się tylko gospodarstwa domowe, a dopłatę traktuje się jako wyraz ?miłosierdzia gminy?, okazywanego wszystkim mieszkańcom, niezależnie od ich sytuacji materialnej. Podejmując stosowną uchwałę, radni nie są świadomi, że nowe inwestycje ? obok kosztów ? powodują również dodatkowe korzyści, które rzadko albo w małym stopniu skonsumują płacący odbiorcy. Analogicznie do sformułowanej w unijnej dyrektywie zasady ?zanieczyszczający płaci? winno się wprowadzić inną, podobnie zasadną i przejrzystą: ?płaci ten, kto uzyskuje korzyści?.

Dodatkowe koszty

Regionalne Wodociągi i Kanalizacja (RWiK) w Białogardzie obsługują siedem gmin, czyli ok. 85 tys. mieszkańców (więcej ?Przegląd Komunalny? 9/2013). Realizując projekty współfinansowane z fundu...