Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym rozszerzyła odpowiedzialność wprowadzających o nowe rodzaje sprzętu, m.in. panele fotowoltaiczne i tonery. Jednak jak dotąd traktowane są one raczej marginalnie.

Minął już rok od wprowadzenia nowej ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z 11 września 2015 r., która implementowała do polskiego prawa zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z 4 lipca 2012 r. Część najważniejszych zapisów tej ustawy, tj. wprowadzenie audytów zewnętrznych zakładów przetwarzania i organizacji odzysku oraz nowy podział ZSEE na 6 grup wchodzi w życie dopiero w 2018 r., nie jest więc możliwa ocena wpływu tej ustawy na sytuację na rynku. Niemniej można stwierdzić, że nałożyła ona szereg nowych obowiązków na uczestników rynku oraz rozszerzyła odpowiedzialność wprowadzających o nowe rodzaje sprzętu. Należą do nich m.in. panele fotowoltaiczne i tonery. Niestety, kwestia tonerów do drukarek jest nie do końca zrozumiała i traktowana marginalnie.

Dokument opracowany przez Komisję Europejską pt. ?Frequently Asked Questions on Directive 2012/19/EU on Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE)? wskazuje, że wkłady do drukarek, które zawierają części elektryczne, a ich właściwe funkcjonowanie jest zależne od energii elektrycznej lub od pól elektromagnetycznych, są objęte zakresem dyrektywy. Powoduje to określone konsekwencje, zarówno dla wprowadzających tonery, zbierającyc...