Uświadomienie obowiązków w zakresie zagospodarowania odpadów w sieciach handlowych oraz konieczności wprowadzania nowych rozwiązań i programów w tym zakresie, a także potrzeby włączania się sieci w działania i programy edukacyjne – to główne cele, jakie postawili przed sobą organizatorzy konferencji „Gospodarka odpadami w sieciach handlowych – stan obecny i możliwości rozwoju”, która odbyła się 25 kwietnia w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej w Warszawie.
Spotkanie organizowali wspólnie: Polski System Recyklingu, Krajowa Izba Gospodarcza oraz szwedzka firma Repant ASA. W spotkaniu udział wzięli m.in.: reprezentanci Ministerstwa Środowiska, Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska i Izb Handlowych, przedstawiciele wiodących sieci handlowych oraz administracji lokalnej i firm zbierających odpady.
Jednym z poważnych źródeł generowania odpadów jest działalność handlowa wielkopowierzchniowych sieci sprzedaży detalicznej. Sektor ten to poważny uczestnik systemu gospodarki odpadami opakowaniowymi i przewiduje się, iż jego rola będzie wzrastała. Rocznie supermarkety i centra handlowe dostarczają do polskich papierni blisko 180 tys. ton makulatury opakowaniowej oraz niemal 30 000 ton folii z tworzyw sztucznych. Papier to jednak zaledwie niewielki procent wszystkich odpadów opakowaniowych „produkowanych” przez handel.
Właściwa i zgodna z prawem gospodarka odpadami jest obowiązkiem ustawowym handlu. Zgodnie z art. 15 Ustawy o opakowa...