Odpowiedzialna energia
W dyskusjach na temat zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) nie sposób pominąć energetyki, będącej najważniejszą siłą napędową polskiej gospodarki. Firmy wdrażając CSR, napotykają na różnego rodzaju bariery, ale przede wszystkim osiągają z tego korzyści.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w sektorze energetycznym była głównym tematem poruszanym podczas II konferencji z cyklu „Odpowiedzialna energia” pn. „Odpowiedzialność sektora energetycznego a wyzwania społeczno-gospodarcze Polski i świata”. Organizatorem spotkania, które odbyło się 17 czerwca br. w Warszawie było Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) oraz firma PricewaterhouseCoopers. Patronat honorowy nad konferencją objął Waldemar Pawlak, wicepremier, minister gospodarki.
Marchewka i kij
– CSR nie może być tylko pustym hasłem. Odpowiedzialny biznes to budowanie strategii i podejmowanie decyzji, biorąc pod uwagę ich wpływ na środowisko i społeczeństwo – powiedziała, otwierając konferencję, Olga Grygier,prezes PricewaterhouseCoopers. – Oczekujemy, że szeroko rozumiani regulatorzy, sięgną nie tylko po „kij”, ale także po „marchewkę”, zachęcając biznes do stosowania zasad społecznej odpowiedzialności – dodała.
Z kolei Dariusz Bogdan, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, zwrócił uwagę, że miernikiem odpowiedzialnego biznesu, zwłaszcza w obszarze energetyki, musi być troska o przyszłość rynku i o konsumentów. Ponadto zaznaczył, że zrównoważony rozwój to strategia, a nie sposób doraźnego działania. – Odpowiedzialna energia to rozważne i planowane strategicznie zachowania biznesu i społeczeństwa. Musimy czuć się odpowiedzialni za przyszłość gospodarczą i społeczną państwa, gdyż to pomoże nam właściwie się rozwijać i słusznie określać priorytety – konkludował D. Bogdan.
Na temat wyzwań, przed którymi stoi polska gospodarka, a które zostały zapisane w Raporcie „Polska 2030” mówiła Aldona Wiktorska-Święcka, ekspert w Zespole Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów. Dokument przedstawia wizję rozwoju Polski w kolejnych dwudziestu latach, uwzględniając politykę gospodarczą, społeczną, infrastrukturalną, bezpieczeństwa energetycznego oraz sprawnego zarządzania państwem. – Dokument „Polska 2030” w sposób szczególny zwraca uwagę na bezpieczeństwo energetyczne i czyste środowisko, podkreślając, że inwestycje w czystą energetykę są natychmiast potrzebne – podsumowała A. Wiktorska-Święcka.
Dużo bardziej odległą wizję zaprezentował Matthew Bateson, dyrektor zarządzający w obszarze energii i klimatu w World Business Council for Sustainable Development, który przedstawił wyzwania zrównoważonego rozwoju w perspektywie 2050 r.
CSR – wyzwania przyszłości
Podczas konferencji nie zabrakło bardzo ważnego elementu, czyli dyskusji. W pierwszym panelu dyskusyjnym pn. „Sektor energetyczny a wyzwania społeczno-gospodarcze Polski i świata – wsparcie instytucji rządowych oraz otoczenia biznesu” rozmawiano m.in. o roli państwa w poprawie efektywności energetycznej. Zdaniem Darii Kulczyckiej, dyrektor Departamentu Energii i Zmian Klimatu w PKPP Lewiatan, państwo powinno zapewnić sektorowi energetycznemu takie same warunki jak w przypadku innych sektorów polskiej gospodarki. – Podstawą jest budowa konkurencyjnego rynku energii. Bez tego trudno się spodziewać, że nastąpi poprawa efektywności energetycznej – powiedziała D. Kulczycka.
– Jeżeli mówimy o społecznej odpowiedzialności biznesu, to powinniśmy mówić również o społecznej odpowiedzialności państwa – zaznaczył Marek Woszczyk, wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki. Jego zdaniem rolą państwa jest projektowanie systemów wsparcia dla zrównoważonego rozwoju, który nie do końca słusznie jest utożsamiany tylko z ekorozwojem.
Z kolei Tomasz Chruszczow, dyrektor Departamentu Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery w Ministerstwie Środowiska zwrócił uwagę, że skoro w konkluzjach Rady UE zapisano, że celem państw jest osiągniecie w 2050 r. redukcji emisji na poziomie 80-95% , to oznacza to, że koszt zmienny, jakim jest uprawnienie do emisji lub zakup tzw. kredytu węglowego, już teraz musi być uwzględniany w planie finansowym, który towarzyszy podejmowaniu decyzji inwestycyjnej.
Drugi panel dyskusyjny dotyczył m.in. działań, które podejmowane są przez firmy z zakresu odpowiedzialnego biznesu, reakcji firm na katastrofy (np. powódź), a także miejsca zrównoważonego rozwoju w politykach firmy.
Podczas konferencji uczestnicy za pomocą przenośnych paneli komunikacyjnych mieli okazję głosować. Poszukiwano m.in. odpowiedzi na pytanie: na jakie bariery mogą natrafić firmy, chcąc wdrożyć CSR? Największymi przeszkodami są brak wiedzy na temat CSR w przedsiębiorstwie (37%) oraz niezrozumienie ze strony zarządu (34%). Z kolei brak zaplanowanego budżetu (10%) oraz zasobów ludzkich (19%) nie miał już tak dużego znaczenia. – Sonda pokazuje, że CSR można robić bez dużych nakładów finansowych. A jeśli do tego posiada się sprawny zespół, to ma się dobre CSR – oświadczył Jan Chadam, prezes Gaz System. Z kolei Marek Karakuła, wiceprezes PGNiG, przekonywał, że rozwiązaniem, które pozwoli na likwidację bariery niewiedzy na temat CSR w firmie, jest „Raport społeczny”– Jest on narzędziem, dzięki któremu uda nam się dotrzeć do naszych pracowników, całej kadry kierowniczej i innych interesariuszy z wiadomością o tym, czym jest CSR, czym zajmuje się zarząd na swoich posiedzeniach w tym obszarze oraz jakie są plany na przyszłość – zapewniał.
Spotkanie zakończyło się uroczystym podpisaniem „Deklaracji w sprawie zrównoważonego rozwoju w branży energetycznej w Polsce” przez trzy przedsiębiorstwa: Fortum Power and Heat Polska, Grupa Lotos oraz Polskie Sieci Elektroenergetyczne Operator. W 2009 r. dokument podpisało już siedem firm: EDF Polska, Enea, Gaz System, GDF Suez Energia Polska, PGNiG, Tauron oraz Vattenfall Poland.
Małgorzata Masłowska-Bandosz