Zadania związane z odebraniem i prawidłowym zagospodarowaniem odpadów komunalnych gmina wykonuje we współdziałaniu z innymi podmiotami, głównie mającymi status przedsiębiorców (włączając w to pojęcie spółki komunalne). A zatem i one ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie nowego systemu. Chodzi tu głównie o odpowiedzialność administracyjną, związaną z niewypełnianiem oznaczonych obowiązków ustanowionych przepisami.

Sankcją za niewypełnienie danego obowiązku, wynikającego przede wszystkim ze znowelizowanej Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2012 r. poz. 391 ? u.c.p.g.), najczęściej jest administracyjna kara pieniężna. Do sankcji należy jednak zaliczyć także konsekwencje prawne związane z naruszaniem ogólnych obowiązków dotyczących sposobu prowadzenia działalności, polegające na możliwości wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej.

Nowa formuła

Nowelizacja ustawy u.c.p.g., dokonana Ustawą z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 152, poz. 897), dość istotnie zmieniła formułę prewencyjnego nadzoru wójta (burmistrza czy prezydenta miasta) nad jakością świadczenia usług związanych z odbiorem odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Dotychczasowe zezwolenie na świadczenie takich usług zastąpiono bowiem obowiązkiem uzyskania wpisu do rejestru działalnoś...