Odzysk zużytych opon
Fakty i mity w świetle ustawy produktowej
Wanda Parasiewicz
Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, w skrócie zwana ustawą produktową, powstawała przez ponad dwa lata, a kolejne jej wersje ulegały zasadniczym zmianom. Przyjęta ustawa jest więc wynikiem kompromisu między ochroną środowiska a ochroną interesów przedsiębiorców. Jeśli kompromis jest rozsądny, to odpowiada on zasadzie zrównoważonego rozwoju.
Ustawa produktowa odnosi się do różnego rodzaju odpadów. Ustawodawca starał się wprowadzić zbliżone zasady postępowania wobec wszystkich wymienionych w niej odpadów uciążliwych dla środowiska, co np. w odniesieniu do opon doprowadziło do szeregu wątpliwości związanych z interpretacją jej przepisów.
Opony nowe i bieżnikowane
Mamy bowiem do czynienia z oponami nowymi, których czas eksploatacji można w przybliżeniu oszacować jako pięć lat, są też opony używane, które trafiają na rynek z pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich czas eksploatacji jest znacznie krótszy, zależnie od ich wcześniejszego przebiegu. Mogą one być w dalszym ciągu eksploatowane w innych pojazdach, jeśli wysokość bieżnika jest większa niż 1,6 mm. Opony używane nie spełniające tego warunku, ale z nieuszkodzonym karkasem, poddaje się naprawie, pol...
Wanda Parasiewicz
Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, w skrócie zwana ustawą produktową, powstawała przez ponad dwa lata, a kolejne jej wersje ulegały zasadniczym zmianom. Przyjęta ustawa jest więc wynikiem kompromisu między ochroną środowiska a ochroną interesów przedsiębiorców. Jeśli kompromis jest rozsądny, to odpowiada on zasadzie zrównoważonego rozwoju.
Ustawa produktowa odnosi się do różnego rodzaju odpadów. Ustawodawca starał się wprowadzić zbliżone zasady postępowania wobec wszystkich wymienionych w niej odpadów uciążliwych dla środowiska, co np. w odniesieniu do opon doprowadziło do szeregu wątpliwości związanych z interpretacją jej przepisów.
Opony nowe i bieżnikowane
Mamy bowiem do czynienia z oponami nowymi, których czas eksploatacji można w przybliżeniu oszacować jako pięć lat, są też opony używane, które trafiają na rynek z pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich czas eksploatacji jest znacznie krótszy, zależnie od ich wcześniejszego przebiegu. Mogą one być w dalszym ciągu eksploatowane w innych pojazdach, jeśli wysokość bieżnika jest większa niż 1,6 mm. Opony używane nie spełniające tego warunku, ale z nieuszkodzonym karkasem, poddaje się naprawie, pol...