Określanie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
Początek roku to zwykle okres w którym przedsiębiorstwa wod-kan przedkładają władzom gminy propozycje zmian opłat za wodę i ścieki. Zgodnie z przepisami obowiązującej od niedawna ustawy, w miejsce opłat pojawiły się określane przez przedsiębiorstwo taryfy. W Poznaniu zapowiedzi wniosku taryfowego wywołały burzliwe dyskusje radnych i reperkusje prasowe (patrz PK XI/2003 – przyp. red.). Okazało się, że nie tylko dziennikarze, ale także radni nie znają nowych zasad.
Procedura zatwierdzania taryf
Już we wrześniu 2002 r. UMiRM wyjaśniał, że w sytuacji gdy doszło do podjęcia negatywnej uchwały rady gminy dotyczącej zatwierdzania taryfy określonej przez przedsiębiorstwo, to „po jego stronie pozostaje konieczność wystąpienia o uzasadnienie uchwały (w razie jego braku), a następnie wystąpienia z nowym wnioskiem”. W wyjaśnieniu stwierdzono, że nie ma podstaw do uznania, iż w takim przypadku taryfy wchodzą w życie. Zaznaczono jednak, że przedsiębiorstwo może domagać się kontroli takiej uchwały przez wojewodę, a także zaskarżyć ją do NSA. Pomimo takich interpretacji, znalazły się przedsiębiorstwa, które ogłosiły taryfy głosowane negatywnie. Znalazło się też takie, które poprosiło wojewodę o skontrolowanie negatywnej uchwały rady. Interpretacja przepisów ustawy przez wojewodę lubelskiego była zgoła inna od „urzędowej”. Uznał on, że brak jest podstaw prawnych do podjęcia uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf. Rada odwoła...
Procedura zatwierdzania taryf
Już we wrześniu 2002 r. UMiRM wyjaśniał, że w sytuacji gdy doszło do podjęcia negatywnej uchwały rady gminy dotyczącej zatwierdzania taryfy określonej przez przedsiębiorstwo, to „po jego stronie pozostaje konieczność wystąpienia o uzasadnienie uchwały (w razie jego braku), a następnie wystąpienia z nowym wnioskiem”. W wyjaśnieniu stwierdzono, że nie ma podstaw do uznania, iż w takim przypadku taryfy wchodzą w życie. Zaznaczono jednak, że przedsiębiorstwo może domagać się kontroli takiej uchwały przez wojewodę, a także zaskarżyć ją do NSA. Pomimo takich interpretacji, znalazły się przedsiębiorstwa, które ogłosiły taryfy głosowane negatywnie. Znalazło się też takie, które poprosiło wojewodę o skontrolowanie negatywnej uchwały rady. Interpretacja przepisów ustawy przez wojewodę lubelskiego była zgoła inna od „urzędowej”. Uznał on, że brak jest podstaw prawnych do podjęcia uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf. Rada odwoła...