Niewątpliwie do najważniejszych elementów każdej oferty należy cena. W większości procedur przetargowych stanowi ona jedyne kryterium oceny ofert. Przykładowo, w 2008 r. w 89% wszczętych postępowań o wartościach poniżej progów UE cena była jedynym kryterium wyboru oferty.

Zgodnie z Ustawą z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (P.z.p.), pod pojęciem „ceny” należy rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 Ustawy z 5 lipca 2001 r. o cenach (DzU nr 97, poz. 1050, z późn. zm.). W świetle tego ostatniego aktu prawnego, cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Co istotne, w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług (VAT) oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega takim obciążeniom. Oznacza to, że cena podawana w ofercie jest ceną brutto.
Nierzadko zdarzają się sytuacje, że cena ofertowa zawiera uchybienia w obliczeniu. Według art. 87 ust. 2 P.z.p., zamawiający poprawia w ofercie oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek – niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Natomiast w świetle art. 89 P.z.p., zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy w obliczeniu ceny.
Zachodzi zatem pytanie, czy ofertę zawierającą ...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?