Do 30 czerwca 2013 r. gminy są zobowiązane do wdrożenia nowych rozwiązań związanych z nowelizacją Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.
W szczególności dotyczy to przyjęcia stosownej uchwały regulującej opłatę za gospodarowanie odpadami. Jest to kluczowy element całej reformy. Przyjęte rozwiązania ustawodawcze budzą wszakże liczne pytania i wątpliwości. Są one tak istotne, że do Trybunału Konstytucyjnego skierowano wniosek Rady Miasta Świdnik w celu zbadania zgodności z Konstytucją rozwiązań odnoszących się do opłaty za gospodarowanie odpadami. Wniosek został zarejestrowany pod sygnaturą K 17/12. Trybunał Konstytucyjny 14 lutego 2012 r. wydał postanowienie o odmowie nadania biegu części wniosku (sygn. postanowienia Tw 24/11).
Wniosek dotyczy zbadania zgodności art. l pkt 11 Ustawy z l lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 152, poz. 897) w zakresie, w jakim dodaje do Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2005 r. nr 236, poz. 2008, ze zm.):
1. Art. 6k i art. 61, z art. 168 w zw. z art. 84 i art. 217 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
2. Art. 6h, z art. 2 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
3. Art. 6p, z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
 

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?