Zarząd związku międzygminnego, wg noweli ?czystościowej?, posiada kompetencje do wydawania decyzji określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Nowelizacja Ustawy z 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach1 obowiązująca od 1 lutego 2015 r. dokonuje istotnej zmiany. Udziela bowiem kompetencji zarządowi związku międzygminnego do wydawania decyzji określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jest to usunięcie wątpliwości, które pojawiły się w prawnej regulacji tzw. rewolucji śmieciowej.

Przed nowelizacją

Mianowicie w wersji ustawy sprzed 1 lutego 2015 r. związek międzygminny miał możliwość przejęcia obowiązków gmin, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, w tym więc również gospodarowania odpadami komunalnymi. Tym samym w razie ich wykonywania także i uchwalanie aktów prawa miejscowego. Z kolei art. 6r ust. 1a stanowi, iż w przypadku przejęcia przez związek międzygminny zadań gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2 w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowią dochód związku międzygminnego w całości lub w części odpowiednio do zakresu przejętych zadań. Uchylony natomiast 18 kwietnia 2015 r. art. 6r ust. 1b, stanowił, iż w przypadku, o którym mowa w ust. 1a, organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucj...