Biopaliwa drugiej generacji

Z biopaliwami pierwszej generacji jest zasadniczy problem ? powstają z tych samych roślin jak żywność, więc zdecydowano się na produkcję biopaliw drugiej generacji ? z odpadów.

Biopaliwa mają być receptą na drożejącą ropę i sprzyjać ochronie środowiska. UE określiła nawet minimalny udział biopaliw w zużyciu w transporcie do 2020 r. Ma on wynieść 10%. Jednak z biopaliwami pierwszej generacji jest zasadniczy problem ? powstają z tych samych roślin, z których wytwarza się żywność. W wielu przypadkach zamiast produkować żywność, bardziej opłaca się pozyskiwać komponenty biopaliw, a często wycina się tropikalne lasy, aby uprawiać rośliny oleiste i energetyczne. W efekcie postawiono na biopaliwa drugiej generacji, wytwarzane z produktów nieżywnościowych, a w szczególności z odpadów.

Biododatkami do benzyny najczęściej są alkohole i etery, głównie etanol. Światowe koncerny samochodowe oferują już w Brazylii, gdzie najczęściej do produkcji biopaliw stosuje się etanol, auta ze zmodyfikowanymi silnikami, bez problemu pracującymi na mieszankach paliwowych ze znacznym udziałem etanolu. Najpopularniejszym biopaliwem są estry metylowe kwasów tłuszczowych (ang. Fatty Acid Methyl Esters, FAME?s), produkowane także w Polsce, z oleju rzepakowego. Estry metylowe kwasów tłuszczowych są stosowane jako biokomponenty olejów napędowych do zasilania silników Diesla, jednak w przypadku wi...