Usunięcie drzew lub krzewów niewątpliwie stanowi jeden z przejawów wykonywania praw do nieruchomości. Dlatego też w postępowaniach administracyjnych, w których wydawane jest zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów, nie można o tym zapominać. Istotne jest jednak to, w jaki sposób powinno być udokumentowane prawo do nieruchomości, z której zaplanowano usunięcie drzew lub krzewów.

Próbując rozwiązać ten problem, w pierwszej kolejności należy przypomnieć, że w poprzednim brzmieniu art. 83 ust. 1 pkt 1 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody1 przewidywał, że zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów wydawane jest na wniosek posiadacza nieruchomości za zgodą właściciela. Natomiast w pkt 2 tego przepisu wprowadzono wyjątek w przypadku właściciela urządzeń tzw. przesyłowych, o których mowa w art. 49 §1 Kodeksu cywilnego (k.c.), jeżeli drzewa lub krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń. Zgodnie zaś z art. 83 ust. 4 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody, wniosek o wydanie zezwolenia musiał zawierać tytuł prawny władania nieruchomością, ale wymóg ten nie dotyczył wniosku właściciela urządzeń przesyłowych, o których była mowa wcześniej. Stąd też do wniosku należało dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości. W wielu przypadkach było to kłopotliwe i wpływało na wydłużenie postępowania.

Wniosek za zgodą

Po zmianach wprowadzonych przez Ustawę z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy...