Z Jakubem Tyczkowskim, prezesem Rekopolu Organizacji Odzysku Opakowań, rozmawia redaktor naczelna kwartalnika ?Recykling? Katarzyna Błachowicz

Czy udało się zbudować efektywny ekonomicznie i ekologicznie system odzysku oraz recyklingu?

Ani w ustawodawstwie Polskim ani tym unijnym nie było celów dotyczących efektywności ekonomicznej, więc trudno mówić o realizacji takich celów. Od początku istnienia systemu, czyli od 2002 r. (od red. 1 stycznia 2002 r. weszły w życie: Ustawa z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, Ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej) obowiązek jest wypełniany? na poziomie raportowania. W rzeczywistości, gdyby z raportów wyciąć część danych od przedsiębiorców funkcjonujących w szarej strefie, to nie byłoby realizacji. Szara strefa generuje ilości, które nie są odzwierciedlone tym, co znajduje się w DPR-ach (dokumentach potwierdzających recykling).

Oczywiście teraz selektywnie zbiera się więcej odpadów niż w 2002 r,. Ma to m.in. związek z wejściem ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, ale również z większą świadomością społeczeństwa. Większa zbiórka selektywna to większa ilość surowców wtórnych przekazywanych do recyklingu. Z jednej strony rynek surowców wtórnych tworzą ci, którzy wyrzucają te odpady ...