Utrzymanie porządku w gminach wymaga od nich nie tylko wzmożonych nakładów finansowych, lecz także stosownego przygotowania logistycznego do wykonywania zadań własnych w zakresie utrzymania dróg, ulic, mostów i placów oraz organizacji ruchu drogowego, określonego przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Dodatkowo gminy muszą odpowiednio utylizować zebrane w trakcie oczyszczania miast nieczystości.

Powyższe zadania gminy wynikają z art. 7 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2013 r. poz. 594, ze zm.). Należy też zauważyć, że zostały one uszczegółowione w art. 3 Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2013 r. poz. 1399, ze zm., dalej: u.c.p.g.), wskazując, że utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych ich zadań własnych. Obecnie nie ma w Polsce przepisów wprowadzających opłaty za oczyszczanie miast, choć nie ma przeciwwskazań do tego, by gminy podjęły uchwały wprowadzające takie opłaty na swoim terenie.

Z zamiarem wprowadzenia obowiązku poboru opłat za oczyszczanie miasta, a tym samym partycypowanie mieszkańców w utrzymaniu czystości na terenie miasta, noszono się już w administracji samorządowej przedwojennej Polski. Powstaje jednak pytanie, czy można wprowadzić odpłatność za utrzymanie porządku na ulicach polskich miast?

W zapisie prawnym

Stosownie do zadań określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym utrzymanie d...