Planowane zmiany w prawie
Pod koniec sierpnia na stronach Ministerstwa Środowiska ukazały się dwa projekty ustaw: o gospodarowaniu odpadami poużytkowymi oraz o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Redakcja „Recyklingu” poprosiła o przedstawienie uwag i komentarzy do zaprezentowanych projektów ustaw.
• Agnieszka Jaworska, dyrektor generalny, Stowarzyszenie Eko-Pak, Warszawa
W odniesieniu do ustawy o gospodarce odpadami opakowaniowymi należy zauważyć, że opiniujemy kolejną wersję tego projektu. Pierwsze konsultacje zakończyły się jeszcze w ubiegłym roku. Teraz mamy nowe propozycje. W projekcie wprowadzono pomysły wykraczające poza ramy dostosowawcze do norm UE.
Przede wszystkim dziwi definicja przedsiębiorcy jako „wprowadzającego opakowanie zawierające produkt”. Przecież opakowanie jest dodatkiem do produktu.
Pozytywna jest propozycja utworzenia rejestru, ale jego prowadzenie przez urzędy marszałkowskie i równocześnie GIOŚ już tak dobre nie jest. Doprowadzi to do zdublowania pracy, zwiększenia kosztów utrzymania systemu oraz utrudnień w jego kontroli. Nadzór nad tą ustawą sprawuje Inspekcja Ochrony Środowiska i powinna prowadzić ten rejestr.
Poza tym nie ma uzasadnienia obejmowanie rejestrem przedsiębiorców wprowadzających same opakowania ze względu na rozproszony rynek. Postulujemy jednocześnie ograniczenie sprawozdawczości do informacji wymaganych przez Komisję Europejską. Wobec problemów z definiowaniem wytwórcy opa...
• Agnieszka Jaworska, dyrektor generalny, Stowarzyszenie Eko-Pak, Warszawa
W odniesieniu do ustawy o gospodarce odpadami opakowaniowymi należy zauważyć, że opiniujemy kolejną wersję tego projektu. Pierwsze konsultacje zakończyły się jeszcze w ubiegłym roku. Teraz mamy nowe propozycje. W projekcie wprowadzono pomysły wykraczające poza ramy dostosowawcze do norm UE.
Przede wszystkim dziwi definicja przedsiębiorcy jako „wprowadzającego opakowanie zawierające produkt”. Przecież opakowanie jest dodatkiem do produktu.
Pozytywna jest propozycja utworzenia rejestru, ale jego prowadzenie przez urzędy marszałkowskie i równocześnie GIOŚ już tak dobre nie jest. Doprowadzi to do zdublowania pracy, zwiększenia kosztów utrzymania systemu oraz utrudnień w jego kontroli. Nadzór nad tą ustawą sprawuje Inspekcja Ochrony Środowiska i powinna prowadzić ten rejestr.
Poza tym nie ma uzasadnienia obejmowanie rejestrem przedsiębiorców wprowadzających same opakowania ze względu na rozproszony rynek. Postulujemy jednocześnie ograniczenie sprawozdawczości do informacji wymaganych przez Komisję Europejską. Wobec problemów z definiowaniem wytwórcy opa...