Planowanie przestrzenne a inwestycje drogowe
Na łamach ?Przeglądu Komunalnego? kilkukrotnie pisano już o problemach dotyczących planowania przestrzennego przy realizacji inwestycji drogowych. W tym kontekście można zwrócić uwagę przede wszystkim na brak możliwości skutecznego ?zabezpieczenia? terenu na cele związane z drogami, a także zbyt krótki okres ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Problemów jest jednak więcej.
Wspomniana kwestia zabezpieczenia terenu prowadzi do powstania różnych wariantów inwestycji na terenach zaplanowanych przez zarządcę drogi na cele infrastrukturalne. Z kolei krótki okres ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach często mocno komplikuje proces związany z przygotowaniem inwestycji ? zwłaszcza do momentu wydania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Ale to nie jedyne problemy, które mogą się pojawić przy realizacji inwestycji drogowych. W niniejszym artykule omówione zostaną dwa z nich, często powoływane w praktyce: budowa zjazdów z dróg publicznych na prywatne nieruchomości oraz przepisy związane z planowaniem rozwoju sieci drogowej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
Zezwolenie na lokalizację zjazdu
Temat zjazdów z dróg publicznych został określony w art. 29 ustawy o drogach publicznych. Problem może dotyczyć tego, że właściciele wielu nieruchomości będą oczekiwać, iż od ich działek zostaną poprowadzone zjazdy do drogi publicznej. Zgodnie jednak z przywołanym wyżej przepise...