Wsparcie przedsiębiorstw w rozwoju gospodarczym jest jednym z zadań realizowanych przez państwo.

Obok różnorodnych projektów w ramach programów unijnych, ustawodawca wprowadza rozmaite rozwiązania podatkowe, mające na celu wsparcie działalności gospodarczej. Zostało to uregulowane w wielu ustawach podatkowych i okołopodatkowych, a nie każdy przedsiębiorca ma czas na bezpośrednie monitorowanie wprowadzanych zmian. W samym 2012 r. wartość preferencji podatkowych uszczuplających zarówno dochody budżetu państwa, jak i samorządów terytorialnych wyniosła 81,6 mld zł i stanowiła 5,1% PKB, z czego w zakresie podatku PIT, CIT, akcyzy i VAT preferencje wyniosły 73,8 mld zł1.

Preferencje podatkowe nie posiadają w polskim prawodawstwie oficjalnej definicji. Ordynacja podatkowa2 reguluje pojęcie ulgi, wskazując tylko na ogólną definicję, rozumianą jako przewidziane w przepisach prawa podatkowego zwolnienia, odliczenia, obniżki albo zmniejszenia, których zastosowanie powoduje obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku, z wyjątkiem obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz innych odliczeń stanowiących element konstrukcji tego podatku (art. 3 pkt 6 w powiązaniu z art. 67a). Ministerstwo Finansów stosuje ogólną formułę, proponowaną przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), i przyjmuje, że preferencją podatkową jest transf...