Podstawy prawne uchwalania
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę… (DzU nr 72, poz. 74, z późn. zm.) wymaga przyjęcia przez radę gminy regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Regulamin jest aktem prawa miejscowego, który rada powinna uchwalić po dokonaniu analizy jego projektów, opracowanych przez przedsiębiorstwa wod-kan. W związku z nowelizacjami ustawy gminy przyjmują obecnie takie regulaminy w nowej treści, dlatego pojawiają się problemy z interpretowaniem pewnych przepisów ustawy, dotyczących treści regulaminu, ujawniające się w rozstrzygnięciach nadzorczych wojewodów kwestionujących niektóre postanowienia podjętych uchwał.
Zauważyć należy, że podstawą prawną do wydania regulaminu jest art. 19 ustawy. Przepis art. 19 ust. 2 określa zakres uprawnień rady gminy do kształtowania treści regulaminu. Dla analizy jego treści warto przytoczyć jego część wstępną: Regulamin powinien określać prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w tym (…). W dalszej części przepis wymienia konkretne kwestie, które powinny znaleźć się w regulaminie. Wykładnia językowa początkowej części ust. 2 wydaje się być oczywista – podstawą do ustalenia treści regulaminu jest stwierdzenie, że ma on dotyczyć praw i obowiązków przedsiębiorstwa wod-kan oraz odbiorców usług, w szczególności zaś kwestii wyliczonych dalej. Konstrukcja analizowanego zdania wyraźnie w...
Ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę… (DzU nr 72, poz. 74, z późn. zm.) wymaga przyjęcia przez radę gminy regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Regulamin jest aktem prawa miejscowego, który rada powinna uchwalić po dokonaniu analizy jego projektów, opracowanych przez przedsiębiorstwa wod-kan. W związku z nowelizacjami ustawy gminy przyjmują obecnie takie regulaminy w nowej treści, dlatego pojawiają się problemy z interpretowaniem pewnych przepisów ustawy, dotyczących treści regulaminu, ujawniające się w rozstrzygnięciach nadzorczych wojewodów kwestionujących niektóre postanowienia podjętych uchwał.
Zauważyć należy, że podstawą prawną do wydania regulaminu jest art. 19 ustawy. Przepis art. 19 ust. 2 określa zakres uprawnień rady gminy do kształtowania treści regulaminu. Dla analizy jego treści warto przytoczyć jego część wstępną: Regulamin powinien określać prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług w tym (…). W dalszej części przepis wymienia konkretne kwestie, które powinny znaleźć się w regulaminie. Wykładnia językowa początkowej części ust. 2 wydaje się być oczywista – podstawą do ustalenia treści regulaminu jest stwierdzenie, że ma on dotyczyć praw i obowiązków przedsiębiorstwa wod-kan oraz odbiorców usług, w szczególności zaś kwestii wyliczonych dalej. Konstrukcja analizowanego zdania wyraźnie w...