Do najbardziej popularnych hybrydowych pojazdów należą samochody wyposażone w dwie jednostki napędowe: spalinową i elektryczną. Mogą one pracować zarówno w układzie szeregowym, jak i w równoległym. W obu wymienionych układach momenty współpracujących silników sumują się.

Rozwiązania z napędem spalinowo-elektrycznym
Do 1997 r. w układach hybrydowych pojazdów spalinowo-elektrycznych stosowano dwa rozwiązania. Przedstawiono je: na rys. 1 (szeregowy) i na rys. 2 (równoległy).

Rysunki (PDF)

Układ szeregowy charakteryzuje prostota konstrukcji i wysoka sprawność silnika spalinowego. W zależności od warunków ruchu pobierana w sposób zmienny moc dostarczana jest do silnika spalinowego, który stanowi napęd generatora. Wytworzona energia zasila silnik elektryczny. Stąd przekazywana jest do kół oraz do akumulatorów. Przy zwiększonym zapotrzebowaniu na moc uzupełnia się ją z akumulatorów. Możliwa jest rekuperacja energii i wtedy odzyskaną energią ładowane są akumulatory (praca prądnicowa silnika elektrycznego)1, 3, 5.
W układzie równoległym część energii silnika spalinowego zostaje zamieniona na elektryczną, ładującą akumulatory. Znacząca część energii jest przenoszona od silnika spalinowego do kół. Jego praca możliwa jest w warunkach ustalonych dzięki zastosowaniu przekładni bezstopniowej. Maszyna elektryczna mo...