Rozszerzona odpowiedzialność producenta jest wprowadzana w Polsce w coraz większej liczbie gałęzi gospodarki. Regulacje te obejmą również pojazdy wycofane z eksploatacji.

W grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska przedstawiła pakiet rozwiązań strategicznych, których zastosowanie ma umożliwić stworzenie we wszystkich państwach członkowskich, w stosunkowo nieodległej perspektywie czasowej, gospodarki o obiegu zamkniętym. Przedstawiona koncepcja w pewnym uproszczeniu zakłada wyeliminowanie linearnego modelu życia produktu ?wyprodukuj ? zużyj ? wyrzuć? i zastąpienia go modelem cyklicznym: ?wyprodukuj ? zużyj ? wykorzystaj ponownie?. Jednym z istotnych elementów zaproponowanej strategii jest wprowadzenie w możliwie wielu obszarach gospodarki mechanizmów rozszerzonej odpowiedzialności producenta.


Mechanizm ten sprowadza się do rozszerzenia odpowiedzialności producenta z etapu jedynie wytwarzania i wprowadzania produktu na rynek także na etap następujący po wykorzystaniu produktu przez konsumenta. Zgodnie z tą koncepcją, to na producencie ciążyć mają obowiązki dotyczące zagospodarowania odpadów powstających w wyniku użytkowania wprowadzanych przez niego produktów. Co istotne, obwiązki te nie muszą mieć jednak charakteru czysto fizycznego, tj. zapewnienia przez producenta funkcjonowania zakładów przetwarzających odpady, mogą być bowiem realizowane poprzez poniesienie przez producenta odpowiednich ciężarów ekonomicznych, np. ob...