Większość przedsiębiorstw zrzeszonych w KIGO z zadowoleniem przyjęła proponowane zmiany w projekcie rozporządzenia z 10 października 2016 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska.


Projekt rozporządzenia z 10 października 2016 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska stanowi jeden z elementów kreowania systemu w gospodarce odpadami. Mimo iż Izba pozytywnie przyjęła zaproponowane zmiany, to w swojej opinii uznaliśmy wzrost stawek opłat za składowanie odpadów o kodach 19 05 99 (stabilizat) i 19 12 12 (odpady wysokokaloryczne), nawet przy przyjęciu mnożnika stawki podstawowej 0,25 zł, jako krzywdzący dla prowadzących przetwarzanie odpadów w ramach MBP. Instalacje MBP ponoszą faktycznie wysokie koszty przetwarzania odpadów komunalnych, przy zastosowaniu proponowanych stawek dodatkowo wzrosną koszty zagospodarowania pozostałości po tych procesach. Jednocześnie należy zróżnicować stawki za składowanie odpadów opakowaniowych z grupy 15 01. Jednolita stawka za zmieszane odpady opakowaniowe 15 01 06 oraz pozostałe odpady w tej grupie (z wyjątkiem 15 01 11*) może skłaniać niektórych przedsiębiorców do klasyfikowania selektywnie zebranych odpadów opakowaniowych jako odpadów opakowaniowych zmieszanych, co umożliwia ich kierowanie wraz z frakcją nadsitową jako pre-RDF do procesów termicznego przetwarzania. Ponadto należy ujednolicić stawki za odpady o kodach 19 12 06* i 19 12 07 oraz 19 12 11* i 19 12 11, gdyż ustalenie niższych opłat za składowanie odpadów zawierających substancje niebezpieczne może spowodować, że deponujący odpady będzie fikcyjnie określał, że są to odpady niebezpieczne.


W wyniku obróbki na instalacjach do biologicznego przetwarzania odpadów powstają odpady o kodach 19 05 01, 19 05 02 i 19 05 03, a przede wszystkim 19 05 99 (stabilizat), czyli produkty biologicznego przetwarzania. Zrównanie stawki za składowanie odpadów o powyższych kodach z odpadami z grupy 20 w opinii naszych członków to błąd, ponieważ są one wynikiem zintegrowanych procesów zagospodarowania odpadów zmieszanych komunalnych, budowlanych oraz, co najważniejsze, zebranych ?u źródła? (doczyszczanie selektywnie zebranych odpadów opakowaniowych oraz biologiczne przetwarzanie odpadów zielonych i biodegradowalnych). Należy zakładać, że RIPOK-i z czasem przekształcą się w sortownie doczyszczające odpady selektywnie zebrane oraz instalacje biologicznego przetwarzania bioodpadów i odpadów zielonych. Warunkiem tego stanu rzeczy z zachowaniem rachunku ekonomicznego jest stworzenie możliwości szerszego wykorzystania stabilizatu (19 05 99), który obecnie może być tylko składowany, oraz kompostu niespełniającego wymagań (19 05 03), który obecnie może być wykorzystany tylko do rekultywacji przy zamknięciu składowisk. Izba zwróciła się także do resortu środowiska, aby odpady o kodzie 19 06 04 zachowały stawki jak przy odpadach o kodzie 19 05 99 przy spełnieniu parametrów stabilizatu, gdyż byłaby to zachęta dla instalacji fermentacji jako bardziej ekologicznych.


Izba zwróciła się również do Ministerstwa Środowiska z propozycjami innych rozwiązań prawnych, np. stworzenia rynku na surowce wtórne oraz infrastruktury do odzysku energetycznego dla tej części odpadów, dla których nie ma innych możliwości odzysku i recyklingu, gdyż takie działania doprowadzą do rozwiązania problemów będących podstawą nowelizacji przepisów w zakresie opłat za korzystanie ze środowiska. Ponadto zaproponowaliśmy zwiększenie roli podmiotów wprowadzających opakowania na rynek w finansowaniu procesów przetwarzania odpadów opakowaniowych. Koncepcja finansowania odzysku i recyklingu opakowań i odpadów opakowaniowych powinna zostać całkowicie zmieniona. Pełne koszty zbiórki i zagospodarowania opakowań powinni ponosić producenci opakowań i należałoby zawrzeć je w cenie produktów w opakowaniach. Jednocześnie powinien zostać zwiększony strumień środków finansowych przekazywanych z organizacji odzysku dla instalacji zajmujących się odzyskiem i recyklingiem odpadów opakowaniowych. Zaapelowaliśmy także o jak najszybsze uszczelnienie systemu gospodarki odpadami w zakresie strumienia odpadów poprzez opracowanie jednolitego, ogólnokrajowego systemu informatycznego na linii: mieszkaniec, odbierający odpady, gmina, wojewódzki inspektor ochrony środowiska, marszałek województwa, Główny Inspektor Ochrony Środowiska i Ministerstwo Środowiska.

Tomasz Uciński
prezes zarządu KIGO


Do udziału w IX ogólnopolskiej konferencji pt. ?Gospodarka w nowych warunkach prawnych i perspektywie Cicular Economy Package? w dniach 2-4 luty 2017 r. w Krakowie zapraszają organizatorzy: Krajowa Izba Gospodarki Odpadami i Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w Krakowie. Więcej na www.kigo.pl.