Od czasu przystąpienia Polski do UE trudno podróżować po kraju bez przeszkód. Budowa i remonty dróg odbywają się jak Polska długa i szeroka. Unia Europejska przeznaczyła ogromne środki finansowe na stworzenie zintegrowanej sieci autostrad i dróg ekspresowych, mających kolosalne znaczenie dla zrównoważonego rozwoju poszczególnych regionów w Europie.

Pierwszy okres programowania UE
W latach 2004-2006 Polska otrzymała na rozwój dróg dotacje z UE w wysokości 2 mld euro. Środki te pochodziły z dwóch źródeł – z Funduszu Spójności, który finansował duże inwestycje drogowe o znaczeniu transkontynentalnym (autostrady i drogi ekspresowe) oraz z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, który stanowił cześć Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i finansował mniejsze inwestycje drogowe, ważne z punktu widzenia komunikacji wewnętrznej kraju. W ramach Funduszu Spójności otrzymaliśmy 1,2 mld euro, które przeznaczono na budowę trzech autostrad (A2 Konin-Emilia, A4 Zgorzelec-Krzyżowa, A1 Katowice-Rybnik oraz drogi ekspresowej S8, na którą składają się dwie obwodnice w Radzyminie i Myszkowie oraz trasa Radzymin-Wyszków.



Fundusze w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (380 mln euro) przeznaczono na realizację 11 dużych projektów drogowych oraz przebudowę 25 najniebezpieczniejszych skrzyżowań w kraju. Większość pr...