Nowa ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi 8 lipca br. została podpisana przez prezydenta Bronisława Komorowskiego. Jak nowe zapisy wpłyną na działalność przedsiębiorców?

Uchwalona ustawa różni się od wersji propozycji, którą rząd skierował do parlamentu. Niektóre zagadnienia, w tym przede wszystkim dotyczące porozumień, zdaniem wielu podmiotów nabrały nowego, kontrowersyjnego wymiaru, a uznanie za pomoc publiczną zwolnienia małych przedsiębiorców, którzy wprowadzają poniżej 1 tony opakowań na rynek, jest kuriozalne (art. 6 i 7).

Nowelizacja dyrektywy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych 94/62 z 2004 r. (2004/12) wprowadziła w art. 22 nowy ust. 3a, na mocy którego państwa członkowskie w zakresie systemów zwrotu i odzysku mogą dokonać transpozycji przepisów właśnie w drodze porozumienia między właściwymi organami a danymi sektorami, jednak pod warunkiem, że kraj osiąga poziomy odzysku i recyklingu. Takie porozumienia muszą spełniać określone wymogi, m.in. są wykonalne, określają wielkości docelowe i terminy ich realizacji, a wyniki są nadzorowane. Prekursorem porozumień była Holandia, ale zrezygnowano tam z ich realizacji. Zgodnie ze swoją ideą, porozumienia powinny być zawierane między stronami w drodze kompromisu, winny stanowić także ugodową alternatywę dla restrykcyjnych celów narzucanych bezpośrednio w prawie. Jako akt wspólnej zgody dwóch stron uznawane są za nowoczesne rozwiąza...