Postępowanie po ataku cyberprzestępców
Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nałożyła na przedsiębiorców sektora wod-kan szereg nowych obowiązków. W obliczu zmian firmy te mogą mieć status operatora usług kluczowych albo podmiotu publicznego. Obu tych kategorii dotyczy obowiązek „obsługi incydentu” cyberbezpieczeństwa, polegający na rejestrowaniu i analizowaniu incydentu, jak również podejmowaniu działań naprawczych.
W ostatnich latach rośnie świadomość zagrożeń wynikających z ryzyka ataku hakerskiego. Mimo to często można spotkać się z myśleniem typu „mnie to nie dotyczy”. Nawet pobieżna analiza doniesień prasowych wskazuje, jak mylne jest takie podejście.
W ostatnich latach firmy sektora wod-kan wielokrotnie bywały celem ataków. Niektórym z nich udało się zapobiec (jak potencjalnie groźny incydent ze zdalnym zwiększeniem ilości chloru dodawanego do wody w Izraelu w 2020 r.).
W innych przypadkach firmy płaciły okup za odzyskanie dostępu do własnych systemów (jak firma wodociągowa z Lansing w stanie Michigan w 2016 r.).
Z danych statystycznych wynika, że z roku na rok dochodzi do większej liczby cyberataków. Nic nie wskazuje, by ta tendencja miała ulec zmianie. W tej sytuacji zbudowanie odporności organizacji i zdolności do przywrócenia działalności po ...