Przepisy krajowe i unijne nakładają szczególne obowiązki na podmioty odpowiedzialne za postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. W praktyce jednak już zasady kwalifikacji do tej kategorii odpadów budzą wątpliwości.

Ustawa o odpadach (Ustawa z 14 grudnia 2012 r. o odpadach – t.j. DzU z 2022 r. poz. 699, z późn. zm., dalej jako u.o.), wzorem znowelizowanej dyrektywy ramowej (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy – Dz. Urz. UE L z 2008 r. nr 312, str. 3, z późn. zm., w wersji uwzględniającej zmiany wynikające z Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z 30 maja 2018 r., zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów – Dz. Urz. UE L z 2018 r. nr 150, str. 109), formułuje szczególne wymagania związane z postępowaniem z „odpadami niebezpiecznymi”, uznając tego rodzaju odpady za stwarzające szczególne zagrożenie i wymagające dołożenia należytej staranności w procesach gospodarowania nimi.

Kod z gwiazdką

Przepisy obu wspomnianych aktów prawnych zawierają definicję pojęcia „odpady niebezpieczne”, która to definicja ma szczególne znaczenie już na etapie wytworzenia odpadu w związku z pytaniem, czy wytworzony odpad nie ma przypadkiem charakteru właśnie od...