Marek Górski

Jedną z najczęściej wykorzystywanych przez administrację publiczną form działania służących realizacji nałożonych na nią zadań, w tym związanych z ochroną środowiska, jest akt administracyjny, stosowany w szczególności dla ustalania dozwolonego zakresu takiego korzystania ze środowiska, które polega na wprowadzaniu do niego substancji i energii.

Dotychczas obowiązujące przepisy określały te akty dość różnymi nazwami, raczej bez wiązania nazw z treścią, trybem wydania czy ich rolą. Systemowe zmiany prawa ochrony środowiska podjęły i ten problem, zmierzając do kompleksowego uporządkowania roli tego rodzaju aktów, w tym określenia wymagań dotyczących treści aktów czy pewnych aspektów procedury ich wydawania. Podstawowy zespół przepisów dotyczący tych kwestii zawarty został w dziale IV w tytule III ustawy P.o.ś., przy czym ich celem ma być stworzenie wspólnych podstaw do wydawania pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji i energii. Założono również, że pod względem merytorycznym treść takich aktów będzie kształtowana w oparciu o wymagania także innych ustaw (np. ustawy o odpadach czy prawa wodnego).

Emisje, zanieczyszczenia i rodzaje korzystania

Ustawa P.o.ś. przyjmuje bardzo istotne założenie wyjściowe dla zawartego w niej zespołu przepisów dotyczących pozwoleń - mają one stanowić część ogólną dla wszystkich regulacji prawnych dotyczących reglamentacji, poprzez decyzję administracyjną, wpro...