Cz. II

Ogólne założenia wydawania pozwoleń zintegrowanych po nowelizacji Prawa ochrony środowiska, dokonanej Ustawą z 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy ? Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2014 r. poz. 1101), przedstawiliśmy w poprzednim numerze ?Przeglądu Komunalnego?. Tym razem odniesiemy się do kilku dalszych kwestii, w których wprowadzone zostały stosunkowo istotne zmiany.

Treść pozwolenia zintegrowanego powinna być ustalana w oparciu o zasady ogólne i przepisy szczególne dotyczące tych decyzji ? chodzi tu zwłaszcza o art. 211. Przepisy zawarte w art. 211 zostały istotnie przebudowane w ramach nowelizacji dokonanej w lipcu 2014 r. Elementy pozwolenia, wymienione w tych przepisach (zwłaszcza art. 211 ust. 1 oraz ust. 3-9), należałoby traktować jako obowiązkowe, w związku z czym nieuwzględnienie któregokolwiek z nich to rażące naruszenie prawa. Natomiast postanowienia art. 211 ust. 2 nie zostały do końca przemyślane, znalazła się w nich bowiem konstrukcja nie w pełni powiązana z innymi elementami tego artykułu. Przepis wprowadza bowiem obowiązek swoistej samokontroli prowadzącego instalację wymagającą pozwolenia zintegrowanego ? w postaci obowiązku niezwłocznego informowania o naruszeniu warunków tej decyzji, co oznacza równocześnie konieczność bieżącego monitoringu funkcjonowania instalacji. Obowiązek ma charakter ustawowy, właściwy organ nie musi wzywać prowadzącego do składania takich i...