PPP: to się musi opłacać
Wartość transakcji przeprowadzonych w europejskim sektorze transportu w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) w 2014 r. wyniosła 11,8 mld euro, co stanowi dwie trzecie wartości całego rynku tych transakcji w Europie w ub.r. Osiągnięto dzięki 23 kontraktom, w większości na przedsięwzięcia drogowe. Podobna tendencja od lat utrzymuje się nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. W USA w 2014 r. z 71,8 mld dol. 86% przeznaczono na projekty transportowe PPP.
Globalne projekty drogowe, których optymalnym sposobem realizacji jest PPP, wiążą się z miliardowymi transakcjami, choćby jak warty 2,3 mld euro projekt autostradowy ?BreBeMi?, łączący Brestię z Bergamo i Mediolanem we Włoszech, holenderski A1/A6 Schipol-Amsterdam-Almere o wartości 1 mld euro czy belgijski A11 Bruggia-Zeebruga za 1,1 mld euro. Również takie kraje Turcja nie stronią od poważnych projektów PPP, czego przykładem jest Northern Marmara Motorway w północnej części państwa, o wartości 2 mld euro. Można wymienić co najmniej tuzin wielkich przedsięwzięć zrealizowanych w ciągu ostatnich kilku lat w całej Europie. Należy też odnotować trzy polskie inicjatywy drogowe, które nie cieszą się najlepszą opinią, z powodów o których później. Są to: autostrada w Wielkopolsce Świecko ? Nowy Tomyśl o wartości ponad 1,3 mld euro oraz autostrada A1 ? wciąż w budowie. Niesławny odcinek autostrady A4 Katowice ? Kraków, który powstał jako pierwszy w kraju, jednak w warunkach niezrównoważonych ...