Kwestia stosowania monitoringu przez organy publiczne, w tym zwłaszcza jednostki samorządu terytorialnego, urzędy czy też szkoły i przedszkola od dawna budziła kontrowersje co do jej zgodności z prawem.

Przed rozpoczęciem stosowania od 25 maja 2018 r. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ? tzw. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) wielu ekspertów, w tym zwłaszcza Paweł Litwiński1, wskazywało, że z tym dniem monitoring stosowany przez organy stanie się bez wątpienia niezgodny z prawem, co wymusi demontaż kamer. Twierdzenie to nie było do końca prawidłowe, a stanowisko to wynikało z faktu, że RODO w art. 6 pkt 1 in fine wprost wykluczyło dopuszczalność przetwarzania danych przez organy publiczne w ramach realizacji ich zadań na podstawie przesłanki prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez administratora (w art. 23 ust. 1 pkt 5 dotychczasowej ustawy o ochronie danych osobowych z 1997 r. ? dalej jako u.o.d.o. ? osobowych określany jako ?prawnie usprawiedliwiony interes?).

Ustawy samorządowe

Naczelną zasadą ochrony danych osobowych jest niedopuszczalność ich przetwarzania, chyba że jest spełniona przesłanka legalizująca ich przetwarzanie (dotychczas z art. 23 u.o.d.o. dla danych zwykłych i art. 27 u.o.d.o. dla danych wrażliwych, a obecnie z art. 6 RODO dla danych zwykłych i art. 9 RODO dla danych szczególnej kategorii ? dotychczas zwanych wrażliwy...