Z instytucją użytkowania wieczystego stykają się zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i prywatni inwestorzy. Ostatnio – z uwagi na podwyższanie opłat rocznych – jest to bardzo medialny temat. W niektórych miastach opłaty wzrosły ponad 10-krotnie. Są obawy, że w kolejnych latach dojdzie do dalszych zmian. Dlatego inwestorzy zastanawiają się, czy warto nabywać prawo użytkowania wieczystego i własność budynków posadowionych na tych gruntach.
Problematyka prawna odnosząca się do użytkowania wieczystego jest złożona, dlatego zostaną jej poświęcone dwa artykuły.
Oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi formę długotrwałego korzystania z gruntu, alternatywny do sprzedaży sposób rozporządzania gruntami Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego. Instytucja ta funkcjonuje w polskim systemie prawnym od czasu wejścia w życie Ustawy z 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach. W literaturze podkreśla się, że użytkowanie wieczyste jest rezultatem długotrwałych poszukiwań formy prawnej, która po II wojnie światowej miała umożliwić w Polsce korzystanie z gruntów państwowych w celu szybkiego rozwoju budownictwa mieszkaniowego1, 2. Z tego powodu przez szereg lat użytkowanie wieczyste służyło w szczególności właśnie celom budownictwa. Współcześnie zrezygnowano z takiego zawężenia i nie obowiązuje już ograniczenie wykorzystywania uży...