Po wielu miesiącach prac, uzgodnień i kompromisów prawo polskie wzbogaciło się o kolejną, bardzo ważna ustawę recyklingową. Zatwierdzony przez Sejm poselski projekt ustawy z 25 listopada 2004 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji został przekazany do Senatu. Ustawa ta ma szansę uregulować problem wraków samochodowych, które nie tylko są znacznym obciążeniem dla środowiska, ale również mają znaczny wpływ na sytuację finansową zarówno gospodarstw domowych, jak i wielkich koncernów produkujących pojazdy. Ustawa jest odpowiedzią na obligujące nas przepisy dyrektywy 2000/53/WE.

Historia prac nad ustawą rozpoczęła się dwa lata temu. Pierwszy rządowy projekt ustawy trafił do Sejmu w styczniu 2003 r., a po kilku miesiącach prac podkomisji został ponownie przedstawiony Sejmowi. Niestety, 13 listopada Sejm zadecydował o odrzuceniu tego projektu. Posłowie dziewięcioma głosami przewagi zadecydowali m.in. o tym, że nabywcy nowych samochodów nie zapłacą średnio o 500 zł więcej za nowe auto.
Nowa ustawa, obok przepisów ogólnych, określa szczegółowo obowiązki przedsiębiorców wprowadzających pojazdy na rynek, właścicieli pojazdów, przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu i punkty zbiórki pojazdów, a także właścicieli strzępiarek oraz organów administracji publicznej.

Obowiązki wprowadzających pojazdy
Wprowadzający pojazd na rynek (producent, importer) zostaje zobowiązany do utworzenia sieci odbioru pojazdów zapewniającej właścicielo...