Problematyka porozumień wojewódzkich
Nowym instrumentem przewidzianym w Ustawie z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi1, która weszła w życie 1 stycznia br., są dobrowolne porozumienia.
Pojawiły się one w ustawie za sprawą Dyrektywy 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych2, która dopuszcza taki sposób transpozycji art. 7 dotyczącego systemów zwrotu, zbiórki i odzysku opakowań oraz odpadów opakowaniowych. Wyróżnić można porozumienia wojewódzkie, uregulowane w art. 25 ?ustawy opakowaniowej?, oraz porozumienia ogólnokrajowe, unormowane w art. 26 tejże ustawy.
Zakres przedmiotowy
Jeśli chodzi o porozumienia wojewódzkie, to organizacja samorządu gospodarczego, reprezentująca grupę przedsiębiorców wprowadzających produkty w opakowaniach wielomateriałowych albo środki niebezpieczne w opakowaniach, w tym środki ochrony roślin, może zawrzeć porozumienie z marszałkiem województwa w zakresie utworzenia i utrzymania systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań wielomateriałowych albo z opakowań po środkach niebezpiecznych. Na tej podstawie można wskazać na dwa odrębne rodzaje porozumień (ze względu na przedmiot porozumienia): dotyczące produktów w opakowaniach wielomateriałowych oraz środków niebezpiecznych w opakowaniach, w tym środków ochrony roślin. W tym drugim przypadku...