System recyklingu samochodów w Polsce został utworzony ustawą z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Wprowadzała ona wymagania Dyrektywy Europejskiej z 2000 r. oraz rozporządzenia ministerstw do ww. ustawy.
Zgodnie z oczekiwaniem system powinien spełnić podstawowe cele. Po pierwsze zapewnić możliwie wysoki poziom ochrony środowiska przed zniszczeniem spowodowanym pozostałościami po zużytych pojazdach. Po drugie zagwarantować opłacalność działania przedsiębiorców i pracowników w zakresie recyklingu.
W dotychczasowym (czteroletnim) okresie działania systemu pojawiło się wiele problemów: nielegalny demontaż zużytych pojazdów w „szarej strefie”, niesprawność systemu dopłat do demontażu, problemy z uzyskiwaniem zaświadczeń o odzysku i recyklingu. Ponadto w warunkach występującego ostatnio kryzysu finansowego zaczęły maleć ceny surowców wtórnych, co ma bezpośredni wpływ na opłacalność działań recyklingowych.
Rekord 2008 r.
Specyficzną cechą naszego kraju jest bardzo duży import używanych samochodów, od momentu wejścia do Unii Europejskiej (1 maja 2004 r.) utrzymujący się na poziomie ok. 800–900 tys. rocznie. W 2008 r. padł kolejny rekord – sprowadzono 1 103 970 pojazdów (dane wg Instytutu Badania Rynku Samochodowego SAMAR). Dominują wśród nich marki niemieckie: Volks...