Przedsięwzięcia publiczno-prywatne

Mimo że ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym obowiązuje już od ponad roku, jest ona bardzo rzadko wykorzystywana w praktyce. Dlatego Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt jej nowelizacji. Jedna z podstawowych zmian ma dotyczyć przygotowania przedsięwzięcia prywatno-publicznego.


Obecnie podmiot publiczny przed podjęciem decyzji o realizacji określonego przedsięwzięcia w ramach PPP zobowiązany jest do wykonania analizy w celu określenia efektywności oraz zagrożeń związanych z jego realizacją. Zgodnie z art. 21 ustawy jej nieprzeprowadzenie powoduje bezwzględną nieważność umowy o PPP.

Nowości w projekcie
Projekt nowelizacji zakłada rezygnację z analizy. Zamiast niej wprowadza obowiązek opracowania przez podmiot publiczny tzw. wariantu publicznego, określającego co najmniej standard przedsięwzięcia niezbędnego dla realizacji zadania publicznego, w tym specyfikacji funkcji dla wypełnienia zadania publicznego oraz jakości świadczonych usług, okres realizacji przedsięwzięcia i niezbędne do tego nakłady, źródła finansowania przedsięwzięcia i koszty jego realizacji, przychody lub dochody z przedsięwzięcia (w tym przewidywane opłaty i ceny) oraz rodzaje ryzyka charakterystyczne dla przedsięwzięcia.
Podmiot zainteresowany wykonaniem określonego przedsięwzięcia w ramach PPP może zgłosić wniosek do podmiotu publicznego z propozycją takiej realizacji. Zgodnie z ustawą, nie może być on jednak ...