Polska ma kilka lat na dostosowanie polskich regulacji prawnych do unijnych dyrektyw odpadowych. Istotne zmiany dotyczyć mają modeli rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Czy nowe przepisy zapewnią dodatkowe wpływy dla gmin lub regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych?

Pakiet dyrektyw nowelizujących prawodawstwo unijne w duchu circular economy stał się faktem. 14 czerwca 2018 r. został on ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (L/150). Mowa o dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 30 maja 2018 r., czyli o:

  • dyrektywie 2018/849 zmieniającej dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji, 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów i 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
  • dyrektywie 2018/850 zmieniającej dyrektywę 1999/31/WE w sprawie składowania odpadów,
  • dyrektywie 2018/851 zmieniającej dyrektywę 2008/98/WE w sprawie odpadów,
  • dyrektywie 2018/852 zmieniającej dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

Nie jest to jednak koniec prac nad przepisami dotyczącymi gospodarki o obiegu zamkniętym. Obowiązki w zakresie praktycznego wdrażania postanowień ww. dyrektyw przejmują bowiem od tego momentu poszczególne państwa członkowskie. Implementacja przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do zapewnienia ...