W marcu 2007 r. został złożony do laski marszałkowskiej projekt ustawy zmieniającej ustawę o recyklingu pojazdów. Nowelizacja dotyczy tylko artykułu 14 ustawy, który reguluje konsekwencje niezrealizowania obowiązku zapewnienia sieci.

Zgodnie z obowiązującym art. 11 ustawy wrakowej wprowadzający pojazd powinien stworzyć sieć zbierania pojazdów obejmującą terytorium kraju w taki sposób, aby zapewnić właścicielowi możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji do punktu zbierania pojazdów lub stacji demontażu, położonych w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej od miejsca zamieszkania albo siedziby właściciela pojazdu, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1, a więc podmiotów, które dokonują wprowadzenia na terytorium kraju nie więcej niż 1000 pojazdów.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 tej ustawy wprowadzający pojazd może zapewnić sieć na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu. Wprowadzający pojazd, który musi zagwarantować sieć, a nie spełnia tego obowiązku, nalicza i wpłaca opłaty za brak sieci. Opłatę powyższą, oblicza się jako iloczyn stawki opłaty za brak sieci i liczby pojazdów wprowadzonych w danym roku na terytorium kraju przez wprowadzającego pojazd oraz ilorazu liczby dni w roku, w których nie zapewniono sieci i liczby dni w danym roku (art. 14 ust. 1).

Planowane zmiany

Zgodnie z projektowanymi zmianami w art. 14 tego aktu prawnego w przypadku zapewnienia sieci na co najmniej 95% terytorium kraju, podmio...